Környezet- és testtudatos megoldások - bio referenciák - hasznos eco tippek

ökopamacs

Szexi kávékapszulák, színes szemétdombok

2018. november 04. - ökopamacs

Számos vészjelzéssel találkoztam már ezzel a témával kapcsolatban. De még mindig azt látom, hogy az a menő, aki 3 másodperc alatt tud csinálni otthon, makulátlanul fehér ingben, ízletes Nespresso kávét. Ez több szempontból is sajnálatos. Azon gondolkozom ilyenkor, hogy ők nem érezték-e a nagymamájuk nyári konyhájában a „kotyogós kávé” illatát, ami semmihez sem fogható? Hallottak-e már a Bialetti márkáról? Miért nem vesznek a Nespresso gép árából Milánóba egy jegyet, hogy igyanak egy igazi olasz kávét, aminek köze nincs a kapszulákhoz. 

keurig-k-capsules-dechets-1.jpg

Már 2011-ben is több, mint 8 milliárd kapszula került eladásra világszerte, aminek a felét a Nespresso tette ki. Ez több, mint 40.000 tonna szemetet jelent évente, ami körülbelül 4 Eiffel-toronynak felel meg.

Így csinálunk könnyedén szexi kapszulákból színes szemétdombokat.

Jelenleg eddig csak Hamburg az egyetlen olyan város, amely betilotta a kapszulás gépek használatát a közintézményekben a több tonnányi, nagyrészt újra nem hasznosított szemét miatt. Sajnos mostanáig ezek a kapszulák a környezetbarát kategóriától elég messze álltak. Ma már pozitívumként említhetjük azt, hogy szerencsére (többek között Csepelen is) újrahasznosítják a visszavitt kapszulákat. Igen. A visszavitt kapszulákat. De kérdezem én: ha nincs reggel 5 perce hagyományos kávét főznie az embereknek, akkor mennyi esély van arra, hogy a Nespresso boltokban fognak becsületesen sorban állni ebédszünetben azért, hogy visszavigyék az elhasznált színes környezeti bombákat?

Habár alkoholfogyasztásban Magyarország benne van a világ top 10-es listájában, a kávéfogyasztásban nem vagyunk éllovasok. The Statistics Portal szerint a 2017-es évben európai és amerikai viszonylatban a finnek itták a legtöbb kávét. Évente fejenként több mint 10 kilogramm kávét fogyasztanak, ami meglehetősen magas szám, ha azt nézzük, hogy egy eszpresszó elkészítéséhez átlagosan 6-9 gramm kávéra van szükségünk. A finnek után a hollandok és a svédek a legnagyobb kávéimádók több, mint 9 kg-mal fejenként évente. Magyarország a 23. helyen áll, csupán négy országot megelőzve. De tudjuk-e mit iszunk, és mennyit költünk kávéra?

capsule-nespresso.jpg

A első kapszulás géppel a svájci Nestlé gyár alkalmazottja Eric Favre rukkolt elő 1976-ban. Először teljes mértékben elvetették az ötletét, ám néhány évvel később piacra dobtak egy ma is sikeres, ám közel sem természetbarát kávéfőzőgépet. A Nespresso gép sokáig egyedül uralta a piacot, és közel 1700 szabadalom védte a terméket egészen az 1900-as évek végéig. A konkurencia folyamatos megjelenése a forgalmuk jelentős csökkenését eredményezte: 2009-ben még 29%-os növekedési tendenciát nyugtázott a cég, míg 2012-ben csupán 16%-ot.  Amint azt sejteni lehetett, a Nestlé nem ment csődbe ettől a piaci változástól, viszont egy újabb problémával is szembe kellett nézniük: a kapszulák újrahasznosításával.

Ma már egyre inkább próbálnak ennek eleget tenni a színes „kapszuladílerek”.

De nézzük meg az egészet közelebbről! Ugye George Clooney, a márka nagykövete is azt mondja 40 millió dollárért, hogy ennél finomabb aroma nincs. Sőt mi több, azt is megkérdezi a bájos női hang a vele forgatott videójuk végén, hogy How far would you go for a Nespresso?, ami annyit jelent, hogy meddig mennél el egy Nespressóért? Ma látjuk, hogy sokan bármeddig. Mert ha George Clooney azt mondja, hogy ez kivételesen finom , és ha ennyire luxusnak néz ki a Nespresso bolt az Andrássy úton, akkor az csak jó lehet. Persze az is.

Ha nagy kávészakértők és „kapszuladrukkerek” olvasnak engem, akkor biztosan kiemelnék, hogy ezek a gépek lehetővé teszik azt, hogy a nagy nyomásnak köszönhetően intenzívebb ízeket kapjunk. Sőt mi több, a kapszulák speciális csomagolása lehetővé teszi, hogy a kávé aromája megmaradjon. Ez is igaz. De a kávécsomagolások is tudják ezt ma már.

De nem gondolom, hogy az emberek nagytöbbsége a metróhoz rohanás közben reggelente a kávéaromákról kokettálna a társával. Itt inkább ismét a marketing és a komfortzóna babusgatása nyert.

Mert mennyivel egyszerűbb 30 másodperc alatt 3 mozdulattal kávét készíteni, mint a kis kotyogósra várni 5 percet. Ezek szerint még az itthoni középosztálynak is megéri, még akkor is, ha dupla annyit fizet a 4 perces differenciáért. Némi adatvadászat után megtaláltam, hogy a KSH felmérései szerint 2018 január és szeptembere között átlagosan 250 gramm kávé 723 forintba került. 10 darab Nespresso kávé átlagos ára pedig 990 forint. Ha napi 3 kávét veszünk alapul személyenként, 120 Ft-os kapszula egységárral, akkor közel 11.000 forintot költünk havonta csak a kávézásunkra. Összehasonlításképpen fontosnak tartom megjegyezni, hogy 5.000 forintért már egy kiló minőségi kávét lehet venni.

Én csak arra kérek mindenkit, gondolkozzon! Igenis rengeteget tehetünk egyénenként a környezetünkért.

Például? Legyen időnk kávét főzni!

Elvégre azt az egy csomagot mégiscsak könnyebb szelektíven gyűjteni, mint azt a több tonnányi színes környezeti bombát. Ha pedig mégsincs időnk, akkor a jó hír az, hogy a Nespresso a helyzet finomításaként a használt és visszavitt kapszulákból, habár jelenleg kis mennyiségben, de csinál újakat. Emellett a Malongo, ami eredendően is fairtrade kávé, biológiailag lebontható papírcsomagolásban kínálja a fekete aranyunkat. A Lavazza az alumínium használat más opcióit teszteli. A legfrissebb lobbista hírek szerint a nagy márkák célja a nagyobb mértékű újrahasznosítás 2030-ra.

És hogy ezt a kardinális kérdést mégis szebben csomagolja be a Nestlé, Magyarországon sikerült a Tipton Eyeworks-szel leszerződnie. Kedvesen felhívják a figyelmet arra, hogy a fogyasztók a főbűnösök, és ők természetesen környezettudatos vállalatként, nem kapszulás kávét isznak a pálmaolajban gazdag KitKat csokijuk mellé. 

„Büszkék vagyunk rá, hogy a világon egyedülálló módon mutathatjuk be, milyen sokoldalúan felhasználható az alumínium. Környezettudatos vállalatként felelősségünk, hogy amellett, hogy felhívjuk a figyelmet az újrahasznosítás fontosságára, segítsük is ebben a vásárlóinkat. A Tipton Eyeworks-szel közös együttműködésünk amellett, hogy társadalmilag is fontos ügyet szolgál, a Nespresso stílusosságát, minőségét és kreativitását is jól szimbolizálja” – nyilatkozta Gyovai Györgyi, a Nespresso magyarországi vezetője.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://okopamacs.blog.hu/api/trackback/id/tr1114352183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.