Környezet- és testtudatos megoldások - bio referenciák - hasznos eco tippek

ökopamacs

Miért veszélyesebb a szója a migránsoknál?

2019. augusztus 25. - ökopamacs

 

beans-beverage-bowl-1136758.jpg

Egyre több hormonális problémával, fájdalmas, vetélős, baráti történetekkel, személyes pajzsmirigy problémákkal, végtelen szójapropagandával teli hónapokon vagyok túl. Ellentmondó elemzések veszik körbe a szója misztikus hatásait. Ebből a pro-és kontra információrengetegből próbálom megosztani veletek azt, hogy miért kap agyfrászt az összes pék a környékemen, ha meglát, és miért kérdezem szisztematikusan, hogy tartalmaz-e szójalisztet a kenyerük, s miért ódzkodom, a nagyítóval is nehezen látható, E322-től a csomagolásokon.

A következő kérdésekre kerestem a választ a cikkem írásához : Mi ez a szója mánia? Honnan ered és miért fontos erről beszélni? Mitől fontosabb ez nyugaton, mint Kínában vagy Japánban? Hogy lehet egy szuper proteinbomba egyszerre endokrin zavaró? Na és mi köze van a meddőségnek a szójához?

Habár megközelítőleg 9 évezrede létezik a szója a kelet-ázsiai országokban, a cikkem mégis egy kortárs szójadömpingről számol be, mely a 20. század második felében jelentős iparággá nőtte ki magát.

Úgyis mondhatjuk, hogy Amerika extrém gyorsasággal csinált a szójából jófogást.

Pár évtized alatt a szója az első helyre került az olajtermesztés ranglistáján, hiszen még pálmaolajnál is jövedelmezőbb - 250 millió tonna szója 50 millió szójaolaj előállítására elegendő. Emellett az élelmiszeripar felfigyelt a sokoldalúságára is, s rohamos gyorsasággal vált a szója a mindennapi hívatlan vendégünkké a tányérunkon.

A vegánbarát oldalakon rengeteg pozitív hatást találtam a szójáról. Elsőként említik a fehérjetartalmát (34-42%, növények közül az egyik legmagasabb), melyet egyesek tökéletesnek tartanak a hús helyettesítésére. Emellett szív- és májbarátnak titulálják egyes amerikai termékek csomagolásán. Energia- és rosttartalma nagy, emellett kifejezetten laktató. Végül vitamintartalma sem elhanyagolható : káliumot, magnéziumot, E-vitamint, karotint és D-vitamint tartalmaz.

Az American Heart Association (Amerikai Szív Egyesület) 2006-os tanulmánya szerint a szójafogyasztás jó hatással van a szív-és érrendszeri betegségek elkerülésére. Megállapításukat arra alapozták, hogy a szója által bevitt protein az állati proteinnel szemben sokkal kedvezőbb, kevésbé megterhelő hatással van az érrendszerre.

Ám közel sem meglepetésszerűen, a szója viszonylag hamar megmutatta, a sokszor még ma is, sokak által vitatott, negatív hatásait.

A szója úgynevezett fito-ösztrogéneket tartalmaz, melyek ugyanannyira tudnak ártani, mint amennyire serkenthetik az ösztrogéntermelést. A szójaszármazékok (sokszor nem tudatos) fogyasztásának köszönhetően, egyre több közegészségügyért felelős szerv kezdte el tanulmányozni a szójatermékek szélesebb körű hatását a ”nyugati szervezetre”.

biology-doctor-health-4154.jpg

Dr. Jorge Chavarro 2008-as tanulmányában felfedte, hogy a nagy mennyiségben fogyasztott szójatermékek a férfiaknál jelentős spermaszám csökkenést okoznak. Természetesen a szójalobbisták maximálisan kritizálták a kimutatott eredményeket, melyek később megerősítették 2011-ben a Siepmann csapat által. Ami a nőket illeti, az eredmények szintén árulkodóak.  Dr. Alison Amsterdam 14 évvel ezelőtt már világosan leírta azt, hogy láthatóan csökkentek a menstruációs problémák és a szexuális panaszok a szójatartalmú termékek eliminálása után.

Tanulmánya szerint a szójadús női élet leggyakoribb tüneti közé tartoznak az anormális vérzések, a sokszor vitatott endometriózis és a meddőség is, melyek nehezen reagálnak az általános orvosi kezelésekre, ám a szója elhagyásával javuló tendenciát mutatnak. A szója mágikus összetétele, habár egyesek szerint segít a mellrák megelőzésében, kifejezetten károsan hat a májra, valamint a pajzsmirigyműködésre.

Már 1995 óta számos tanulmány kimutatta, hogy a szója pajzsmirigy alulműködést idéz elő.

De a jó hír az, hogy nem minden szója feketemágus. Vegyük tökéletes példának a keleti kultúrák étkezési szokásait, melyek évezredes alapanyag a szója. A fermentált szója. És ez itt a kulcsszó.

salmon-2454443_960_720.jpg

Alapvetően a fermentált szója emberi fogyasztásra alkalmas, hiszen az említett folyamat után számos, nyers formájában káros hatása megszűnik. Ellenben például a szójatejjel, mely ezen a folyamaton nem megy keresztül.

Végezetül sokan elfelejtik, a nagy demokratikus szónoklatok közepette azt, hogy a nyugati felnőtt lakosság csupán 25%-a rendelkezik azokkal a sajátos baktériumokkal, melyek a vastagbélben segítenek a szója 100%-os feldolgozásához. Ellenben a keleti lakossággal, ahol mindez 75%-ot tesz ki. 

Az általam felfedezett konklúzió az, hogy a nyugati társadalom nagy részének napi szójafogyasztása nem teszi lehetővé azt, hogy annak kizárólagos pozitív hatását érzékeltesse velünk.

Megoldásként a mandulatejet vagy a rizstejet ajánlom, ha alternatív tejet szeretnétek. A szójalecitint elkerülni pedig majdnem lehetetlen, de így, hogy kedvesen elolvastátok a cikkem, csökkenteni és elkerülni már fél siker a hosszútávú jóléthez. :) 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://okopamacs.blog.hu/api/trackback/id/tr8315024174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emmett Brown 2019.08.26. 08:24:01

Tökéletesen belepasszol a szójapropaganda a Soros tervbe

Fikalnyik Eugén 2019.08.26. 10:02:32

@Emmett Brown:
"Tökéletesen belepasszol a szójapropaganda a Soros tervbe "

A legnagyobb szójaolaj előállítók a Cargill meg a Dupont a Republikánusokat pénzelik...

steery 2019.08.26. 11:07:32

A drága bolti rizstej helyett érdemesebb horchatát készíteni házilag, olcsón. 1 kg rizsből kijön kb. 5 liter horchata. Recepteket a neten találtok hozzá bőven.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.26. 15:47:04

Hogy gyünnek ide a migráncsok?